Σε συνέχεια του ενημερωτικού δελτίου της 20ης Σεπτεμβρίου 2024, με θέμα «Ενημέρωση για την εφαρμογή του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής» συγκεντρώσαμε και σας παραθέτουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (επικείμενες αλλαγές στις συναλλαγές, χρονικό πλαίσιο, τρόπο εφαρμογής και τύπους παραστατικών) για την ευκολότερη κατανόηση και λειτουργία του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής. Ενός νέου ψηφιακού εργαλείου, η 1η φάση του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει την 1η Δεκεμβρίου 2024 από την ΑΑΔΕ.
Α. Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής
1. Τι είναι το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής;
Έως σήμερα όταν πραγματοποιούταν μια πώληση αγαθών διαβιβαζόταν στην πλατφόρμα των ηλεκτρονικών βιβλίων myDATA οι αξίες του παραστατικού ανά συντελεστή ΦΠΑ.
Με το ψηφιακό δελτίο αποστολής πλέον η πλατφόρμα των myDATA εκτός από την αξία των συναλλαγών, θα παρακολουθεί και τις ποσότητες αγαθών που διακινούνται.
2. Τι αλλαγές θα επιφέρει στις συναλλαγές;
- Όταν εκδίδεται ένα Δελτίο Αποστολής (για οποιοδήποτε σκοπό) θα ενημερώνονται τα myDATA.
- Όταν εκδίδεται ένα Παραστατικό Πώλησης προαιρετικά θα μπορούμε να το επισημάνουμε με την ένδειξη διακίνηση, μετατρέποντάς το από Τιμολόγιο Πώλησης σε Τιμολόγιο Πώλησης – Δελτίο Αποστολής.
- Όταν παραλαμβάνουμε αγαθά θα πρέπει να δηλώσουμε την παραλαβή τους. Σε περίπτωση που η ποσότητα που παραλάβαμε δεν συμφωνεί, θα πρέπει να δηλώσουμε την απόκλιση. Τέλος, αν παραλάβουμε από εκδότη που δεν διαβίβασε (υπόχρεος ή μη υπόχρεος εκδότης) θα πρέπει να διαβιβάσουμε εμείς Δελτίο Παραλαβής αντί του Δελτίου Αποστολής.
- Τα αγαθά στις αποθήκες θα κωδικοποιηθούν με την χρήση συγκεκριμένων αριθμών, τους κωδικούς TARIC.
3. Χρονικό Πλαίσιο Εφαρμογής
Το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής θα εφαρμοστεί σε 2 φάσεις :
1η Φάση :
Από 01.12.2024 εντάσσονται σε αυτήν οντότητες με τζίρο το φορολογικό έτος 2022 >200.000 €. Επίσης εντάσσονται οντότητες ανεξαρτήτως τζίρου όταν ο ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα αφορά: ενεργειακά προϊόντα, ιατρικά αναλώσιμα, φαρμακευτικά προϊόντα, οικοδομικά υλικά, ελαιόκαρπος και ελαιόλαδο.
2η Φάση :
Από 01.04.2025 θα εφαρμόζεται σε όλες τις οντότητες ασχέτως τζίρου και δραστηριότητας. Περιλαμβάνει ό,τι υποχρέωση ίσχυε από την 1η φάση και επιπλέον:
- Ο λήπτης θα παραλαμβάνει με σάρωση του QR Code.
- Θα διαβιβάζει αποκλίσεις στην ποσότητα παραλαβής και παραλαβές αγαθών σε περιπτώσεις που ο εκδότης δεν είναι υπόχρεος.
- Θα υπάρχει ψηφιακή παρακολούθηση διακινήσεων.
- H διαβίβαση των ποσοτήτων θα γίνεται με την χρήση ενιαίας κωδικοποίησης των ειδών, τους κωδικούς TARIC, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την ταξινόμηση ενός προϊόντος στο Εναρμονισμένο Σύστημα και τον καθορισμό των φόρων και των δασμών που ισχύουν για την εισαγωγή ή την εξαγωγή του.
4. Πώς θα εφαρμοστεί;
- Κάθε φορά που διακινούνται αγαθά, όποιος και αν είναι ο σκοπός της διακίνησης (πώληση, δειγματισμός κλπ.) θα πρέπει πριν από την έναρξη της διακίνησης να διαβιβάζεται στα myDATA το παραστατικό διακίνησης.
- Αυτό θα μπορεί να γίνει είτε με τα γνωστά παραστατικά που εκδίδονταν έως σήμερα, στα οποία πλέον θα προστεθεί κατά την έκδοση τους η ένδειξη «Διακίνηση».
- Εναλλακτικά θα εκδίδεται και θα διαβιβάζεται στα myDATA ξεχωριστό Δελτίο Αποστολής, το οποίο και θα συσχετίζεται με το παραστατικό πώλησης.
- Η διαδικασία παραλαβής των προϊόντων θα γίνεται μέσω σκαναρίσματος του QR Code που θα φέρει το παραστατικό διακίνησης.
5. Τύποι Παραστατικών Διακίνησης με Αξίες
1.1 Τιμολόγιο Πώλησης
1.2 Τιμολόγιο Πώλησης (Ενδοκοινοτικές Παραδόσεις)
1.3 Τιμολόγιο Πώλησης (Παραδόσεις Τρίτων Χωρών)
1.4 Τιμολόγιο Πώλησης / Πώληση για Λογαριασμό Τρίτων
3.1 Τίτλος Κτήσης (μη υπόχρεος Εκδότης)_ Διακίνηση Αγαθών
3.2 Τίτλος Κτήσης (άρνηση έκδοσης από υπόχρεο Εκδότη
5.2 Πιστωτικό Τιμολόγιο_ Διακίνηση Αγαθών
11.1 Απόδειξη Λιανικής Πώλησης
11.4 Πιστωτικό Στοιχείο Λιανικής
11.5 ΑΛΠ / Πώληση για Λογαριασμό Τρίτων
14.1 Τιμολόγιο /Ενδοκοινοτικές Αποκτήσεις
14.2 Τιμολόγιο /Αποκτήσεις Τρίτων Χωρών
6. Τύποι παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας
Αντικριζόμενα:
9.1 Δελτίο Αποστολής Συσχετιζόμενο
9.2 Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής
9.3 Δελτίο Αποστολής
Μη Αντικριζόμενα:
10.1 Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής Συσχετιζόμενο
10.2 Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής
Αν σε παραστατικό με αξίες δεν επιλεχθεί η ένδειξη διακίνησης, θα πρέπει να συσχετιστεί με κάποιο παραστατικό διακίνησης Άνευ Αξίας.
Β. Νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και την βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη το 2025
Πέραν της εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (όπως περιγράφεται αναλυτικά παραπάνω) ήδη από την 1η Δεκεμβρίου του 2024, η ΑΑΔΕ δρομολογεί τη σταδιακή έναρξη λειτουργίας μιας σειράς ψηφιακών εργαλείων με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής εντός του 2025. Μεταξύ αυτών: νέο σύστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους, πλατφόρμα για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών, αυτοματοποιημένους ελέγχους για τα ανασφάλιστα οχήματα κ.ά, καθώς και λειτουργία νέου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του 1555.
Πιο αναλυτικά, τα βήματα που θα ακολουθηθούν είναι τα εξής:
- Καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025. Παράλληλα τίθεται σε λειτουργία πριν από το τέλος του 2024 η νέα εφαρμογή myDATAapp που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATA μέσω smartphone ή tablet.
- Έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025. Ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών. Θα παρακολουθείται από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο online, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα ξεκινήσει από κλάδους όπως συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων και χώροι στάθμευσης και θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025.
- Καθολική επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου. Είναι ήδη στην καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πρόκειται να επεκταθεί η υποχρεωτική του χρήση σε όλους τους κλάδους της Οικονομίας. Προηγουμένως, αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στόχος είναι η σημαντική αυτή δράση να ξεκινήσει εντός του 2ου εξαμήνου του 2025.
Παρακαλούμε ενημερωθείτε αναλυτικά πατώντας το παρακάτω link:
Ψηφιακό δελτίο αποστολής και ψηφιακό πελατολόγιο από τις αρχές του 2025